Αριθμός πρωτοκόλλου: 68
Σάμος, 14/5/2018
|
Προς: ΜΜΕ,Σχολικές
μονάδες Α/βάθμιας εκπαίδευσης Σάμου, μέλη του Συλλόγου Δ/Ν Σάμου
|
ΔΕΛΤΙΟ
ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ
ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗ ΣΑΜΟ
Στην
Σάμο και στα Γραφεία του Δημάρχου του
Δήμου Σάμου , την Μεγάλη Τρίτη
03-04-2018 και ώρα 11:00, συνήλθαν σε συνεδρίαση τα παρακάτω μέλη της
τριμερούς επιτροπής που ορίστηκαν με την αριθ. πρωτ. 1423/20-03-2018 απόφαση του Περιφερειακού
Διευθυντή Π. & Δ. Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου:
1.
Εμμανουηλίδου Αλεξάνδρα , Δ/ντρια της Δ/νσης Α/θμιας Π.Ε. Σάμου , Πρόεδρος
2.
Αγγελόπουλος Μιχάλης , Δήμαρχος Σάμου , Μέλος
3.
Αρχοντούλης Ιωάννης , Πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σάμου ,
Μέλος
Η
Επιτροπή στα πλαίσια εφαρμογής του Ν. 4521/2018 για την εφαρμογή της διετούς
προσχολικής αγωγής κι εκπαίδευσης στα Νηπιαγωγεία του Δήμου Σάμου , αποφάσισε
με πλειοψηφία δύο (της Προέδρου της
επιτροπής και του Μέλους- Προέδρου του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας
Εκπαίδευσης Σάμου) έναντι μίας (του Δημάρχου), να προτείνει την άμεση υλοποίηση της δίχρονης υποχρεωτικής
προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης (από το σχολικό έτος 2018 – 2019) σε όλα τα νηπιαγωγεία του Δήμου Σάμου.
Ο
Δήμαρχος Σάμου ενημέρωσε την Τριμερή Επιτροπή ότι δεσμεύεται από την ομόφωνη απόφαση
του Διοικητικού Συμβουλίου της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ),
του οποίου είναι μέλος, αλλά δεν
προσκόμισε στοιχεία ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί λόγω έλλειψης υποδομών.
Δυστυχώς
όμως, πάρα την θετική εισήγηση της τριμερούς επιτροπής και χωρίς να χρειάζεται
επιπλέον χρηματοδότηση ή υλικοτεχνική υποδομή στο Δήμο Σάμου για την εφαρμογή
του άρθ. 33, παρ. 4, του Ν. 4521/2018, το
Υπουργείο αποφάσισε τη μη εφαρμογή της ΔΩΡΕΑΝ, ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΚΡΙΤΗΡΙΑ
δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής για το σχολικό έτος 2018-19 στον Δήμο
μας.
Ο
Υπουργός εφάρμοσε την απόφαση στους δήμους που συμφώνησαν οι δήμαρχοι, όπως
έγινε ορθά στην Ικαρία, τους Φούρνους,
την Λέσβο, εν αντιθέσει με την Σάμο και την Χίο που διαφώνησαν οι δήμαρχοι.
Υπήρξε
εμπαιγμός από την πολιτική ηγεσία του
Υπουργείου Παιδείας όσο αναφορά τις επιτροπές που ουσιαστικά συστάθηκαν για
τυπικούς και επικοινωνιακούς λόγους. Σύμφωνα με την, από 24-04-18 δήλωση του Υπουργού,: «Δήμοι με κατά πλειοψηφία θετική γνωμοδότηση
των τριμερών επιτροπών δεν εντάχθηκαν στην υλοποίηση της δίχρονης προσχολικής
εκπαίδευσης από το σχολικό έτος 2018-19, επειδή προκρίθηκε η έναρξη υλοποίησής
της να γίνει με απόλυτη συναίνεση των εμπλεκόμενων Δήμων και χωρίς πιθανότητα
να τεθεί σε κίνδυνο η εφαρμογή της».
Αυτή η πολιτική επιλογή
εισάγει μια εξαιρετικά επικίνδυνη διαδικασία εμπλοκής των Δήμων στην
εκπαιδευτική πολιτική. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Υπουργείου Παιδείας,
των Διευθυντών Εκπαίδευσης, των περιφερειακών Διευθυντών αλλά και των τοπικών
συλλόγων των εκπαιδευτικών, θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε αρκετούς επιπλέον
δήμους άμεσα χωρίς κανένα πρόβλημα και χωρίς κόστος για υλικοτεχνική υποδομή.
Επίσης θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε πολλούς δήμους ακόμη αφού τα
μικροπροβλήματα που πιθανόν θα προέκυπταν από την εφαρμογή της θα ήταν διαχειρίσιμα.
Άλλωστε οι επιπλέον θετικές εισηγήσεις (πλειοψηφικά) για άμεση εφαρμογή αφορούν
81 Δήμους
Συνάδελφοι,
Από 2 ως 20 Μάη γίνονται
οι εγγραφές στα Δημόσια Νηπιαγωγεία. Στις 23 Απρίλη η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ
δημοσίευσε την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) με τους μόλις 184 Δήμους στους
οποίους θα εφαρμοστεί η Δίχρονη Υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή από το 2018 – 19!
Με βάση αυτή την ΚΥΑ για άλλη μια φορά χιλιάδες προνήπια θα μείνουν απέξω από
τα Δημόσια Νηπιαγωγεία! Ακόμα και
μεγάλοι Δήμοι, όπως Αθήνα, Θεσ/νίκη, Ηράκλειο, Πάτρα, Περιστέρι… δεν είναι στη
Δίχρονη, κάτι που κυρίως χτυπά τα εργατόπαιδα.
Η Δίχρονη Υποχρεωτική
Προσχολική Αγωγή για την οποία, δόθηκαν τόσες υποσχέσεις και συστάθηκαν τόσες
(τριμερείς) επιτροπές ανά τη χώρα, αναβάλλεται και πάλι, αφού οι 184 Δήμοι
στους οποίους ανακοινώθηκε ότι θα εφαρμοστεί αντιπροσωπεύουν μόλις το 32% του
πληθυσμού! Ακόμα πιο χαρακτηριστικά, στο λεκανοπέδιο της Αττικής, σε μόλις σε
10 από τους 66 Δήμους, που καλύπτουν το 8% (!) του πληθυσμού, θα υλοποιηθεί η
Δίχρονη την επόμενη χρονιά. Αυτό είναι απαράδεκτο μια και μιλάμε για τη
μεγαλύτερη σε πληθυσμό περιφέρεια της χώρας! Και σε αυτούς όμως τους Δήμους δεν
έχει εξασφαλιστεί παντού η υποδομή και ισχύει κατά τον Υπ. Παιδείας το διπλό
δίκτυο, δηλαδή επιλογή ανάμεσα σε παιδικούς σταθμούς με κουπόνια-voucher και τροφεία και
Νηπιαγωγεία! Με βάση την ΚΥΑ, το ποσοστό των προνηπίων που δε θα είναι στη
Δίχρονη ξεπερνάει το 75%!
Ως
Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σάμου πιστεύουμε ότι:
- Η
δίχρονη προσχολική αγωγή κι εκπαίδευση είναι μία παιδαγωγική και κοινωνική
αναγκαιότητα που αφορά στην ανάπτυξη, εκπαίδευση, διαπαιδαγώγηση του
παιδιού και συντελεί στην κατάλληλη προετοιμασία κι ομαλή μετάβαση στην Α΄
Δημοτικού. Η εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής κι
εκπαίδευσης με τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της, εξασφαλίζει την
εξομάλυνση των ανισοτήτων και λειτουργεί αντισταθμιστικά για παιδιά που
προέρχονται από ευάλωτα κοινωνικοοικονομικά περιβάλλοντα, αίροντας την
κοινωνική αδικία προνήπια να έχουν την τύχη να φοιτήσουν σε δημόσια Νηπιαγωγεία και προνήπια να μην
έχουν αυτή τη δυνατότητα.
- Από
την άλλη πλευρά, με την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής
αγωγής κι εκπαίδευσης θα απελευθερωθούν θέσεις για παιδιά έως 4 χρονών
στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς, ώστε
κάποια στιγμή κάθε παιδί να έχει θέση σε δημόσιες δομές προσχολικής αγωγής. Να
πάψει σιγά σιγά το φαινόμενο χιλιάδες παιδιά κάθε χρόνο να «μένουν εκτός»
από τους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς, επειδή δεν υπάρχουν θέσεις.
Επιπλέον απαλλάσσει τους γονείς των προνηπίων από το κυνήγι των κουπονιών
(vouchers), που μετατρέπει σε ιδιωτικό και «επί πληρωμή» κάτι που πρέπει
να είναι δημόσιο και δωρεάν.
Χωρίς
να υπάρχει καμία αντιπαλότητα με τους παιδικούς σταθμούς, τονίζουμε πως
υπάρχουν δύο εντελώς διαφορετικοί θεσμοί που καλύπτουν τις ανάγκες των παιδιών
από βρέφη έως 6 ετών:
·
οι βρεφονηπιακοί/παιδικοί σταθμοί, που
φιλοξενούν παιδιά από βρέφη έως 4 ετών και παρέχουν αγωγή και φροντίδα, και τα
·
νηπιαγωγεία, που καλύπτουν τις ηλικίες 4-6
ετών και παρέχουν εκπαίδευση και αγωγή.
Συνεπώς, υπάρχουν διακριτά όρια και
«πινακίδες» μεταξύ των δύο θεσμών.
Να
επισημάνουμε στο σημείο αυτό ότι μόνο τα νηπιαγωγεία έχουν Αναλυτικό Πρόγραμμα
Σπουδών, βάσει του οποίου οργανώνεται η διδασκαλία, έχουν δομές Ειδικής Αγωγής
και Εκπαίδευσης για νήπια με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με στόχο την πρώιμη
διάγνωση και παρέμβαση καθώς και θεσμούς, δομές και υπηρεσίες αρμόδιες για την
παιδαγωγική - συμβουλευτική καθοδήγηση των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των
γονέων.
Ως εκπαιδευτικοί και
ενεργοί πολίτες προτάσσουμε τα επιστημονικά και παιδαγωγικά επιχειρήματα με
μοναδικό γνώμονα την πρόοδο και την ανάπτυξη προς όφελος των παιδιών μας.
Ο
ρόλος του δημόσιου νηπιαγωγείου είναι σημαντικότατος για την χωρίς διακρίσεις
πρόσβαση όλων των παιδιών σε ισότιμες εκπαιδευτικές ευκαιρίες ανεξάρτητα από
την κοινωνική τάξη, φύλο, φυλή, εθνότητα ή αναπηρία. Η θεσμοθέτηση της διετούς
υποχρεωτικής εκπαίδευσης ήταν παιδαγωγικά απαραίτητη και κοινωνικά επιβεβλημένη.
Προκειμένου η θέσπιση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης να μη
καταστεί κενή περιεχομένου θα πρέπει να δια σφαλιστεί η απρόσκοπτη εφαρμογή
αυτής (χωρίς αμφισβητήσεις, παρερμηνείες, εξαιρέσεις και ασάφειες).
Κλείνοντας
πρέπει να αναφέρουμε ότι η θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής
αγωγής κι εκπαίδευσης αποτελεί κυρίως δικαίωση
για τις/τους Νηπιαγωγούς, τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών και τη Διδασκαλική
Ομοσπονδία Ελλάδος που εδώ και δεκαετίες είχαν ως κύριο και πάγιο αίτημα τη
Δίχρονη Υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή κι Εκπαίδευση. Αποτελεί όμως νίκη όλης
της εκπαιδευτικής κοινότητας και της κοινωνίας, γιατί η στήριξη και ενίσχυση
της δημόσιας δωρεάν παιδείας στον καιρό των μνημονίων είναι σημαντική,
ιδιαίτερα απέναντι σε μια «παιδαγωγική βιομηχανία» που εισπράττει από τις
χειμαζόμενες οικογένειες εκατομμύρια ευρώ.
Συγκεκριμένα
διεκδικούμε:
ü Να
γραφτούν όλα τα παιδιά 4-6 ετών στα Δημόσια Νηπιαγωγεία με τις αντίστοιχες
υποδομές και προσωπικό. Να καταργηθεί η ΚΥΑ και να
θεσμοθετηθεί η Δίχρονη πανελλαδικά με ευθύνη της κυβέρνησης και του Υπουργείου
Παιδείας, που πρέπει να δημιουργήσουν τις αναγκαίες υποδομές και να προσλάβουν
εκπαιδευτικούς!
ü Μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους
τους εργαζόμενους. Καμία απόλυση αναπληρωτή. Μονιμοποίηση όλων,
εξίσωση των δικαιωμάτων τους και μέτρα στήριξής τους.
ü 15 παιδιά ανά Νηπιαγωγό και τμήμα,
ώστε να μπορεί να γίνεται με τους απαραίτητους όρους η παιδαγωγική πράξη και
όχι να στοιβάζονται τα παιδιά μέσα στις τάξεις.
ü Δημιουργία σύγχρονων, λειτουργικών και
ασφαλών αιθουσών Νηπιαγωγείων εδώ και τώρα. Να μπει τέλος στο
άθλιο καθεστώς να στεγάζονται Νηπιαγωγεία σε ισόγεια πολυκατοικιών και
ακατάλληλα κτίρια. Αυτό δεν αξίζει στα παιδιά μας και τους εκπαιδευτικούς.
ü Να
μην εφαρμοστεί πουθενά το ΠΔ 79. Καμιά υποχρεωτική μετακίνηση μαθητών. Καμία
συγχώνευση τμημάτων.
Ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών
Σάμου στηρίζει την δίχρονη προσχολική
εκπαίδευση και το ενιαίο δεκατετράχρονο σχολείο..!!
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο Πρόεδρος
Αρχοντούλης Ιωάννης
|
Ο Γραμματέας
Κατσιγιάννης Νικόλαος
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου